Herkkyyden siunaus ja kirous



Minussa on herkkyyttä, sinussa on herkkyyttä – kaikissa meistä on herkkyyttä. Meidän kehomme ovat äärimmäisen viisaita, herkkiä ja voimakkaita. Voima ei ole herkkyyden vastakohta ja itse asiassa herkkyydessä piilee suurta voimaa, jos sen oppii hyväksymään ja sitä kuuntelemaan.

Usein kehomme viestivät hienovaraisilla oireilla pysäyttääkseen meidät jonkin asian äärelle. Länsimaisessa lääketieteessä on valtavasti hyvää ja elämää antavaa, mutta kokonaisvaltaisuutta toisinaan uupuu. Olen pohtinut paljon sairastumiseni alkupistettä ja juurisyitä, joista yksi on ylikuormittuminen nuorena taitoluistelu -aikoina. Keho oireili asiaa kuukautiskierron häiriöllä, jota korjattiin e-pillereillä, niin kuin monia hormonaalisia vaivoja nykyään. Gynekologi mutisi jotakin stressistä ja alipainosta, mutta viesti ei mennyt perille eikä hän kehottanut minua esimerkiksi harkitsemaan kilpaurheilun lopettamista terveyden takia.

Joskus e-pillerit tai joku muu hormonaalinen lääke voikin olla paras vaihtoehto, mutta minulla on vahva sisäinen tieto siitä, että oikeasti parasta lääkettä tuolloin olisi ollut pysähtyä suorittamisen keskellä, lopettaa välttämätön (eli taitoluistelu), ottaa hiukan rennommin, syödä enemmän jauhelihaa, käydä esim. vyöhyketerapiassa aktivoimassa hormonitoimintaa, mennä metsään ja koittaa hoitaa hormonaalinen vaiva kuntoon muun muassa näillä keinoin ennen kuin se ehtii pahentua. E-pillerit olivat huono laastari vuotavan haavan päälle.

Itse asiassa väitän, että 90 % hormonaalisista vaivoista olisi mahdollista korjata elintapojen muutoksella. Naisen kuukautiskierto on viisas, kokonaisvaltainen systeemi, joka antaa tietoa kokonaisterveydestä ja sitä tulee kuunnella. Parhaiten olenkin voinut elämässäni silloin kun kuukautiskiertoni on ollut säännöllinen, ovulaatio on tapahtunut ja kuukautisveri virrannut (ilman e-pillereitä). Tällöin olen tuntenut olevani eniten elossa, paikallani.

Miltä maailma näyttäisi jos kuuntelisimme kehojemme hienovaraisia viestejä ajoissa? Miltä maailma näyttäisi, jos oppisimme olemaan itse oman terveytemme asiantuntijoita ja tekemään yhteistyötä tarvittaessa lääkärien kanssa? Miltä maailma näyttäisi, jos vaihtoehtoiset hoidot ja lääketieteen hoidot vihdoin voisivat kätellä toistensa kanssa ilman vastakkain asettelua (vaihtoehtohoitoja ei myöskään tule niputtaa yhteen ja samaan kategoriaan, sieltä löytyy myös kyseenalaista kamaa)? Ilahduin kun tämän hetkisessä, väliaikaisessa asumispaikassani sairaanhoitaja kertoi tekevänsä myös energiahoitoja.

Vaikka joskus tuntuu enemmän kiroukselta kuin siunaukselta olla herkkä ja intuitiivinen, uskon, että näissä ominaisuuksissa piilee paljon sitä mitä maailma tarvitsee. Sen takia haluan tänään lähettää voimaa ja rakkautta erityisesti herkille ja intuitiivisille, joilla on joskus vaikea olla maailmassa. En ole ainut samanmoinen, joka on joutunut sairaalaan ja toivon, etten koskaan joudu palaamaan sinne.

Rakkaudella Henni

Jätä kommentti